Jubileumconcert: Wester Harmonie vierde 115 jarig bestaan

23 juni 2019 om 14:00 - 16:30

poster Lord of the Rings Westerharmonie concert 2019

In 2019 bestond de WesterHarmonie 115 jaar. Om dit te vieren gaf de WesterHarmonie samen met Muziekvereniging Eensgezindheid uit Halfweg een dubbelconcert. Onder leiding van Rob van der Sterren brachten de orkesten allereerst een eigen programma ten gehore.

De video hieronder is een compilatie van opnames van het programma na de pauze. Dat stond in het teken van de fantasierijke wereld van “In de ban van de ring” van Johan de Meij. De muziek en de lichtbeelden voerde het publiek mee op een donkere reis naar het hart van de berg waar de ring vernietigd moet worden. Dit stuk vraagt om een uitgebreide bezetting. Voor deze gelegenheid zijn de orkesten daarom samengevoegd en aangevuld met gastspelers waaronder ook een piano, contrabas én verteller.

Fantasierijke muziek

Johan de Meij baseerde in 1988 zijn 1e symfonie voor harmonieorkest op de populaire Lord of the Rings trilogie van J.R.R. Tolkien, lang voordat de gelijknamige film uitkwam. Het behoort wereldwijd tot de meest gespeelde composities voor harmonieorkest.

Het vijfdelige muziekstuk neemt je mee met de boertige, lichtvoetige hobbits langs de duistere mijnen van Moria naar de Grijze Havens, langs dansende elfen, marcherende Orks en en de zwarte heerser Sauron. In de grillige sopraansax hoor je Gollum terwijl de stijgende lijn van Gandalfs thema alom tegenwoordig is.

WesterHarmonie

• Nanga Parbat, King of Mountains (Michael Geisler)
  • Riet en Biet Suite; the four elements of sugar (jubileumcompositie voor de WesterHarmonie, Vincent van den Bijlaard, 2014)
  • Paris Montmartre (Hubert Giraud, George Auric & Louis Abel, Pierre Louiguy, Joseph Kosma, Henri Betti, arr. Toshio Mashima)

Eensgezindheid

• Nimrod (Edward Elgar arr . Alfred Reed)
  • Cycles and Myths (Nuno Osório)
  • The Blues Factory (Jacob de Haan)

WesterHarmonie en Eensgezindheid

• The Lord of the Rings (1988) van Johan de Meij.

Suikerfabriek

Wat de orkesten in elkaar herkennen? Ze spelen onder leiding van dezelfde dirigent, Rob van der Sterren, en komen van oorsprong voort uit dezelfde traditie van de personeelsorkesten van een suikerfabriek: de Wester uit de Amsterdamse Wester Suikerraffinaderij en Eensgezindheid uit de suikerfabriek in Halfweg/Zwanenburg.

Undercurrent, Papaverweg 265, 1032 KE Amsterdam Noord.

Entreeprijs (incl. consumptie) is €10, kinderen tot 12 jaar €4.
Voorverkoop: info@eensgezindheid-halfweg.nl

Gratis parkeren.
Vanaf het Centraal Station bereik je Undercurrent met de NSDM pont en/of IJ pont. Vanaf daar is het 5 minuten lopen.

Voorafgaand aan het jubileumconcert organiseerde de WesterHarmonie een repetitieweekend op 6-7 april 2019 in Stay-Okay Heemskerk. Daarnaast zijn twee dagen (19 mei en 16 juni) ingepland, deels met sectierepetities en deels tutti repetities voor de beide orkesten.

De reguliere repetities kunnen de muzikanten zelf uitbreiden met bezoek aan het andere orkest; de Wester repeteert op vrijdagavond en Eensgezindheid op dinsdagavond.

Jubileumboekje Westerharmonie

Over de gebeurtenissen en de ontwikkelingen gedurende de eerste 100 jaar van de Wester Harmonie verscheen in 2004 een jubileumboekje. Downloaden kan via Lustrumboekje 100 jaar Wester Harmonie 2004.

Prins-Bernhard-Cultuurfonds_RGB_logo

23 juni 2019