115 jaar Westerharmonie | Lord of the Rings | concert 23 juni 2019

In 2019 bestond de WesterHarmonie 115 jaar. Om dit te vieren gaf dit Amsterdamse orkest samen met Muziekvereniging Eensgezindheid uit Halfweg een dubbelconcert in Undercurrent, Amsterdam Noord. Onder leiding van Rob van der Sterren brachten de orkesten allereerst een eigen programma ten gehore.

Deze video is een compilatie van opnames door het publiek van het programma na de pauze dat in het teken stond van de fantasierijke wereld van “In de ban van de ring” van Johan de Meij, dat het publiek meevoert op een donkere reis naar het hart van de berg waar de ring vernietigd moet worden. Dit stuk vraagt om een uitgebreide bezetting. Voor deze gelegenheid waren de orkesten daarom samengevoegd en aangevuld met gastspelers waaronder ook een piano, contrabas én verteller.

Johan de Meij baseerde in 1988 zijn 1e symfonie voor harmonieorkest op de populaire Lord of the Rings trilogie van J.R.R. Tolkien, lang voordat de gelijknamige film uitkwam. Het behoort wereldwijd tot de meest gespeelde composities voor harmonieorkest.

Het vijfdelige muziekstuk neemt je mee met de boertige, lichtvoetige hobbits langs de duistere mijnen van Moria naar de Grijze Havens, langs dansende elfen, marcherende Orks en de zwarte heerser Sauron. In de grillige sopraansax hoor je Gollum terwijl de stijgende lijn van Gandalfs thema alom tegenwoordig is.

Wat de orkesten in elkaar herkennen? Ze spelen onder leiding van dezelfde dirigent, Rob van der Sterren, en komen van oorsprong voort uit dezelfde traditie van de personeelsorkesten van een suikerfabriek: de Wester uit de Amsterdamse Wester Suikerraffinaderij en Eensgezindheid uit de suikerfabriek in Halfweg/Zwanenburg.