Repeteren tijdens de coronacrisis? Het kan!

Sinds half maart 2020 is ieders leven behoorlijk veranderd. Door het coronavirus / COVID-19 zijn veel zaken die eerst vanzelfsprekend waren, plotseling onmogelijk. Zo vervielen ook de orkestrepetities op vrijdagavond:  een vast punt in de week voor de ca. 25-30 muzikanten van de WesterHarmonie. Sinds de persconferentie van 6 mei staat de deur naar repetities gelukkig weer op een kier.

Hoe kijken “de Westerlingen” terug op de eerste 8 weken van de corona lockdown ?

Online repeteren

Ook al repeteren de muzikanten niet samen in één repetitieruimte, toch waren de eerste 8 weken tijdens de intelligente lockdown niet geheel repetitie-loos. Dirigent Rob van der Sterren liet namelijk iedere week een uitgeschreven repetitie publiceren in de “ HarmoNieuws”. Hij zette de muzikanten daarbij volgens de gebruikelijke opbouw aan het werk, om te beginnen een toonladder om in te spelen, gevolgd door een koraal en dan verschillende concertstukken. In elke “online repetitie” vermeldde hij links naar YouTube videos van uitvoeringen van hetzelfde arrangement. Daarmee konden de leden van de WesterHarmonie meespelen, wat het eenzame repeteren voor hen een stuk aantrekkelijker maakte. Ook gaf de dirigent in de reeks online repetities steeds meer aanwijzingen over hóe hij dingen gespeeld wilde hebben en waar de leden op moesten letten. Daarnaast waren er tips om het muzikale spel te verbeteren. Op zijn oproep om hem vragen of filmpjes door te sturen kwam weinig respons. Kwam het door schroom? Of onhandigheid met opnemen? Wie wel materiaal instuurde,  kreeg echter deskundig antwoord met aanwijzingen voor verbetering. En natuurlijk bleef commentaar op de dirigent niet uit, net als op de echte repetities…. Maar dat verspreidde zich in coronatijd via Whatsapp.

Aan de stukken die op het moment van de uitbraak van het coronavirus bij de WesterHarmonie op de lessenaar stonden, voegde de dirigent in de online repetities ook andere stukken toe. Zo riep hij bijvoorbeeld op om mee te spelen met ‘Erbarme Dich’, de compositie ‘Song of health’ en het ’Taptoe-signaal’ en daarvan een opname naar hem door te sturen. Die oproep resulteerde in diverse filmpjes via WhatsApp.

Commentaar

Uit reacties via WhatsApp bleek dat de muzikanten van het orkest de online repetitie ‘superfijn’ en ‘superleuk’ vonden en ‘weer helemaal gemotiveerd en opgevrolijkt’ waren. Voor sommigen was meespelen met YouTube ‘een ‘openbaring’, een ‘aansporing om de gehele partij mee te spelen, en niet stiekem de saaie begeleidingstukken weg te laten en alleen de moeilijke loopjes er uit te pikken’, en ‘een goede manier om snelle loopjes te oefenen en vingervlug te blijven’.

Natuurlijk lukte het niet alle leden om zo te oefenen. Een lockdown is ingrijpend. Bij de een staat het hoofd niet naar muziek en bij anderen is het dagelijks leven drukker dan normaal. En de blazer met een gezin gaat niet op vrijdagavond in de huiskamer repeteren. Het voordeel van een online repetitie is natuurlijk dat je niet gebonden bent aan een vaste avond. Een repetitie inhalen kan altijd op een later moment!

Muziek maken doen we samen

Zo proberen de muzikanten van de WesterHarmonie online verbonden te blijven met elkaar, ook ten tijde van crisis. Maar niet samen spelen blijft lastig, zeker wanneer deze periode nog lang duurt. Er gloort gelukkig hoop met de versoepeling van overheidsmaatregelen van 6 mei, al zijn deze voor meerdere interpretaties vatbaar. Een ding is duidelijk: tegen een avond samen muziek maken kan weinig op. Die momenten komen er aan, wij van de WesterHarmonie kijken ernaar uit!

Geralda Jurriaans – Helle
Miriam van der Pol
12 mei 2020

2 gedachten over “Repeteren tijdens de coronacrisis? Het kan!

1. Beste Miriam en Geralda, wat een herkenbaar geschreven stukje. En dan te bedenken dat ik vorig jaar om deze tijd met jullie mee mocht repeteren voor The lord of the rings. Ik wens jullie alle goeds en hoop van harte dat onze (muzikale) wegen elkaar weer snel mogen kruisen. Lieve groet van Mariska.

2. Dank je wel, lieve Mariska! We zien je ook graag weer meespelen bij de WesterHarmonie.
    Groet, Miriam