2009-2010: Alice in Westerwonderland

In 2009 speelde de Wester Harmonie “Alice’s adventures in wonderland”, een suite van Havato Hirose van ca 15 minuten. Geralda Jurriaans, hoboïste in de Wester Harmonie, bewerkte de summiere tekst uit het bijbehorende boek tot een fantastische muzikale vertelling. Dat deed zij samen met de dirigent, Vincent van den Bijlaard. Zij breidden de muziek uit met andere stukken en fragmenten die ook op de lessenaar stonden en toevallig goed bij de verhaallijn pasten. Zo werd de Laughing Charleston gekoppeld aan de Grijnzende kat. Door de Mockturtle uit Griekenland afkomstig te laten zijn, paste hier de Griekse dans bij, die al op het repertoire van het orkest stond. Het paste allemaal wonderwel.

Bij de concertuitvoering mét vertelster vulde deze eigen compilatie het programma na de pauze. Het stuk paste goed bij het orkest en bleek heel flexibel. De premiere van “Alice” was in 2009 tijdens een kerstconcert met het Plankenkoor in de van Eesterenzaal (?), waarbij de koordirigente, als Alice verkleed, haar eigen teksten sprak en het liedje van Alice zong. Het orkest heeft het stuk meerdere keren uitgevoerd, met wisselende vertelsters.

Bij latere uitvoeringen in 2010 van “Alice” werd Femke Lington de vaste vertelster.

Voor het optreden in het Concertgebouw in 2010, werd de suite ingekort tot een half uur.