Riet & Biet Suite; the Four Elements of Sugar

Vincent van den Bijlaard componeerde deze “Riet & Biet Suite; the Four Elements of Sugar” ter gelegenheid van het 110 jarig bestaan van de Wester Harmonie. De multifunctionele suite loopt als een rode draad door ons jubileumprogramma.

Het gaat om een suite in vier delen, op maat gesneden voor de Wester Harmonie en pasklaar voor de verschillende concerten die het orkest dit jubileumjaar geeft: het stuk kan bij de straatconcerten gewoon als suite worden uitgevoerd, maar is – omdat verschillende instrumenten te horen zijn (solo’s voor fluit, klarinet, trombone, tuba, hoorn, trompet en slagwerk, ook leuk voor de spelers zelf) en tevens verschillende ritmes, stemmingen en effecten – ook geschikt voor een muzikale (kinder)quiz, Bij de suite is een verhaal geschreven met als onderwerp Suiker (gezien de historische achtergrond als personeelsorkest van de Wester Suiker Fabriek) dat op het jubileumconcert op 28 juni 2014 in “de Opgang” werd uitgevoerd met een verteller.