Gelukbrengende scherven bij dubbelconcert

2018-03-04 WesterHarmonie Oosterkerk

2018-03-04 WesterHarmonie OosterkerkHet jeugdig élan van Rob van der Sterren inspireerde de Wester Harmonie tot een memorabele en energieke uitvoering. Op 4 maart 2018 beleefde Rob, die sinds november 2017 leiding geeft aan de Wester, zijn eerste grote concert met ons orkest. In de uitverkochte prachtige 17e eeuwse Oosterkerk verzorgden wij de eerste helft van het dubbelconcert met de Diemer Harmonie.

Koperblazers

Geholpen door de akoestiek van de kerk en de extra koperblazers kreeg de bekende ”Danse des chevaliers” uit Roméo en Juliette van Prokofiev een daverende uitvoering. Het publiek was gecharmeerd door de “Japanese Tune” van de componist Konagaya. Daarin wisselden groots opgezette orkestpartijen af met verstilde momenten met solo’s voor enkele instrumenten, zoals fluit, hobo, fagot en klarinet. Ook de slagwerkers trokken alles uit de kast op de grote trom van de Diemer. Lichter van toon was de welbekende ‘La Cumparsita’. Deze Uruguayaanse tango is zo geliefd bij enkele leden, dat zij de partituur aan het orkest cadeau hebben gedaan.

Fluit, hobo, fagot en klarinet

2018-03-04 WesterHarmonie OosterkerkVerrassend was de onverwachte wending tijdens ‘La Cucina Italiana’. Smaakvol werden de 4 deeltjes “Minestrone“, “Tortellini a la Romana”, “Chianti” en “Tiramisu” gespeeld. De componist van deze suite, Robert Finn, was een uitgesproken liefhebber van Italiaanse keuken en de wijn. Er was vooraf goed gerepeteerd op de laatste maat van “Chianti” waar de componist graag de klank van toostende wijnglazen wilde horen. Die twee glazen stonden klaar: een bij de dirigent en een bij de eerste klarinetten. Op het juiste moment stond Esther (1e klarinet) met haar glas op om met de dirigent te toosten. Hun enthousiasme spatte er letterlijk vanaf en de glazen sneuvelden. En dat leidde weer tot hilariteit in de zaal en het orkest. Een mooie herinnering!

Diemer Harmonie

2018-03-04 WesterHarmonie OosterkerkNa de pauze bracht de Diemer Harmonie een programma met als overkoepelend thema ‘de liefde’. Beide orkesten zijn goede bekenden van elkaar en hebben eerder samen opgetreden. Voor de Wester was het bovendien een weerzien met dirigent Vincent van den Bijlaard die 12 jaar de Wester Harmonie heeft geleid en nu voor de Diemer Harmonie staat. In de pauze en na afloop was er voor de musici en het publiek ruim gelegenheid om onder genot van een drankje en heerlijke hapjes na- en bij te praten.

Geralda Jurriaans
Miriam van der Pol