110 jaar muziek voor iedereen!

Op zaterdag 28 juni 2014 was het zover: de WesterHarmonie vierde het 110-jarig bestaan met een feestelijk concert onder leiding van Alida Holwerda.

In een volle zaal in de Opgang in Amsterdam Osdorp verwelkomde voorzitter Hans Lington het publiek, waarna hij de geschiedenis van het orkest schetste. Waren in de beginjaren de kritieken soms niet mals geweest, later vierde het orkest vele triomfen! Uit citaten uit notulen van algemene ledenvergaderingen bleek dat sommige dingen in 110 jaar maar weinig veranderd zijn.

Het programma (klik hier voor het programmaboekje) opende met Verdi’s ouverture uit de opera Nabucco. Het publiek, weggedroomd op de sfeervolle openingsmaten van de kopersectie, zat na de inzet van het totale orkest op het puntje van de stoel en daar zou het de gehele avond blijven. Het met zorg samengestelde programma gaf voor de pauze een overzicht van 110 jaar harmoniemuziek en bevatte daardoor voor elk wat wils. Men kon genieten van stukken uit een ver en grijs verleden, zoals een “marsch” en een quadrille, en hedendaags repertoire zoals jazz-goodies en moderne speciaal voor symfonisch blaasorkest gecomponeerde muziek. De Wester liet zien dat het van vele markten thuis is en dat de voormalige personeelsharmonie zich in 110 jaar heeft ontwikkeld tot een modern blaasorkest dat met vooral veel plezier beleeft aan het spelen van verrassende en originele stukken.

Dat meerdere oud-dirigenten aanwezig waren, gaf het jubileumconcert een feestelijk tintje. Na afloop van “Wat, hoe en waarom?” dat Dirk van de Niet ter gelegenheid van het 90-jarig jubileum componeerde, feliciteerde Dirk het orkest en gaf hij het een werk naar keuze cadeau uit zijn muziekuitgeverij.

Tijdens de pauze werd met een doorlopende diapresentatie het verleden belicht met historische foto’s van de suikerfabriek en het orkest De vele aanwezige oud- leden en bekenden haalden naar aanleiding van de foto’s herinneringen op. Bij de koffie ontbrak het suikerbrood natuurlijk niet.

In het programma na de pauze draaide alles om het thema ‘suiker’, vanwege de historische relatie tussen de Wester Harmonie en de Wester Suiker Fabriek. Dat dit thema allerlei hoorbare aanknopingspunten in de muziek biedt, bleek uit de muzikale vertelling ‘A sweet suite’, een verhaal over de geschiedenis van suiker, geschreven door Geralda Jurriaans-Helle en verteld door Femke Lington. Deze muzikale vertelling ging naadloos over in de wereldpremière van de jubileumcompositie “Riet & biet suite; the four elements of sugar”. Deze vierdelige suite belicht op verschillende manieren het thema ‘suiker’. Door het stuk loopt niet alleen een historische rode draad, maar komen ook de vier elementen en de vier hoofdsmaken aan bod, terwijl er solo’s zijn voor alle instrumenten. De zaal reageerde enthousiast, ook omdat de componist van deze suite, Vincent van den Bijlaard, tijdens het gehele concert te zien en te horen was op het slagwerk.

Als toegift klonk “Goudsiroop”, een wals uit de jaren ‘50 met een toepasselijke titel. Ook dit stuk is bij het 50-jarig bestaan speciaal voor de WesterHarmonie gecomponeerd door oud-dirigent Herman Lureman onder wie het orkest grote successen behaalde. Dat zijn kleindochter op de eerste rij zat, was wel heel bijzonder.

Na het concert was het tijd voor de borrel, napraten en bijpraten met de vele bekenden.

We kijken terug op een hoogtepunt in de geschiedenis van het orkest. De voorbereiding van het jubileumprogramma startte anderhalf jaar geleden met fondsenwerving. Door financiële steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds en Corbion werd de jubileumcompositie gerealiseerd. In april 2014 heeft het orkest zich met een serieus repetitieweekend in het kasteeltje in Heemskerk voorbereid op het jubileumconcert. Alle leden hebben zich ingezet om bekendheid te geven aan het concert door Twitter, FaceBook en ouderwetst te flyeren in de buurt. Geen inspanning was te dol. Op de ochtend van het concert was Geralda Jurriaans-Helle nog op de radio met een interview over het jubileumconcert. Beluister hier het fragment van (32.27 tot 37.14 min) met Abel de Jong van RTV Noord Holland. Geralda liet zich – heel geroutineerd – niet onderbreken en kreeg 5 minuten zendtijd!

Door het jubileumconcert kon het publiek zien en horen dat de WesterHarmonie na 110 jaar nog steeds een levendige vereniging is. Het orkest dankt dat vooral aan het vermogen zich elke keer weer aan te passen aan de veranderende tijdgeest.