Een picknick in het park

In de zomer van 2005 bezocht een studentenorkest uit Edinburgh Amsterdam. Aan de WesterHarmonie de vraag om een gezamenlijk concert te organiseren en om samen, na afloop, uit eten te gaan. Over het plan om samen buiten op het plein voor het Muziektheater te spelen, waren de Westerlingen enthousiast. De locatie voor een gemeenschappelijke diner was echter een probleem: waar in Amsterdam vind je een plek om met 80 man lekker en niet duur te eten?

Muzikanten en dirigent van Westerharmonie in gesprek met muzikante van harmonie uit Edinburgh tijdens de picknick

De oplossing bleek een picknick, na het concert, in het Wertheimpark. De vereniging zorgde voor de drank. Voor de hapjes rouleerde een intekenlijst. De respons was enorm en de hoeveelheid voedsel navenant! Op de uitgespreide kleden werden de meegebrachte etenswaren uitgestald: schalen vol quiches, salades, wraps, gevulde eieren, kaasbroodjes en taarten. Allemaal zelf gemaakt. Zo boden de muzikanten van de Wester de Schotse studenten een gratis maal aan. En niet alleen de studenten!

Het uitstallen van het eten en de drank werd vanaf de bankjes rondom het grasveld door allerlei mensen met belangstelling gevolgd. Vooral door de daklozen, met het park als vaste stek. Al gauw gingen de eerste borden én biertjes richting de bankjes. En toen wij en onze Schotse gasten uitgepicknickt waren, bleven alle restjes achter voor de bewoners van het park. Over alle lekkernijen hebben zij, én hun snel opgetrommelde vrienden, het nu vast nóg steeds!

Geralda Jurriaans-Helle / Miriam van der Pol
Hobo en althobo / baritonsaxofoon- Westerharmonie