Gastdirigent

De Wester Harmonie speelt op vele plaatsen en voor heel verschillend publiek. Ook bij woonzorgcentra. Het orkest geeft regelmatig concerten in het Sint Jacob, de Osdorperhof en Het Schouw in Amsterdam. Ook beneden op de binnenplaats van de Flesseman speelde het orkest, met erboven – op de balkonnetjes – de luisterende bewoners.

Vaste traditie is het bevrijdingsconcert op 5 mei in De Drie Hoven. Na het Wilhelmus, dat de bewoners altijd meezingen, volgt een programma met feestelijke muziek.

De allereerste keer dat het orkest daar speelde, gebeurde iets bijzonders.
Vooraan, vanaf de eerste rij, keek een kleine vrouw gespannen toe hoe de muzikanten hun instrumenten uitpakten. Wij herkenden haar direct: jaren geleden kwam zij naar kindermiddagen in het museum waar wij werkten. Dan deed zij, een kinderlijke geest in een volwassen lichaam, met de kinderen mee aan voorstellingen waarbij in één middag een toneelstuk over een mythologisch onderwerp werd ingestudeerd. Voor haar werd dan een speciale rol bedacht en de kinderen accepteerden haar als een van hen. Nu deinde zij mee, opgaand in de muziek. In de pauze hoorde de dirigent hoe graag zij wilde dirigeren. Dus vroeg hij bij de uitsmijter van het concert, de bekende Second Waltz, aan het publiek wie zijn taak kon overnemen. Zij stak onmiddellijk haar vinger op. Dolgelukkig als een echte “maestro” hief zij haar stokje op, zette in en dirigeerde de hele wals. Met een schuin oog volgden de muzikanten ook de bewegingen van de eerste klarinettist. Hij was belangrijker dan ooit.

Sindsdien is gastdirectie één van de verrassende onderdelen van het Bevrijdingsconcert, een taak die de gastdirigent meestal met meer enthousiasme dan maatgevoel volbrengt.

Geralda Jurriaans-Helle en Miriam van der Pol