Zomerhoed en glühwein

Westerharmonie bevrijdingsconcert 7 mei 2017

Moederdag 2016. Zondagmorgen op het zonovergoten Dorpsplein in Sloten. Er klinken al wat toonladders. Voor het publiek worden lange tafels gedekt zodat men onder genot van een hapje en drankje naar muziek van de WesterHarmonie kan luisteren. De geur van poffertjes verspreidt zich over het plein. Het is warm en er staat een stevig windje. De muzikanten nemen geen risico: met knijpers verankeren ze de bladmuziek aan de lessenaars.

Moederdagconcert

Om 1 uur begint het concert met een vrolijke concertmars. Daarna volgt lichte muziek: Glenn Miller, Ray Charles, Piazzolla en spannende filmthema’s. Met een enorme zomerhoed, smaakvol passend bij haar outfit, houdt de dirigent de felle zon uit haar ogen.

De hoed wappert want de wind trekt aan. Bij een sterke windvlaag wil de dirigent haar dirigeerstokje nog even als hoedenpen gebruiken om zo haar hoed vast te zetten. Dat lukt maar ten dele want opeens waait de hoed in de richting van de toehoorders. Een meneer schiet te hulp en “apporteert”. En opnieuw, als de hoed daarna nog enkele keren afwaait.

De stemming stijgt. Ook die van de instrumenten. Blaasinstrumenten reageren immers snel op temperatuurswisselingen

Na een half uur muziek informeert een bezorgde dorpsgenoot of de muzikanten geen koele dronk en pauze nodig hebben. De dirigent besluit door te spelen. Als op het Dorpsplein de kerkklok twee keer slaat, klinken ook de laatste noten van ‘Goudsiroop’. Met deze Amsterdamse wals, gecomponeerd in 1954 bij het 50-jarig bestaan van de WesterHarmonie, wordt het concert afgesloten. De muzikanten snakken nu écht naar de frisdrank, waarmee de gastvrouw rondgaat. En als de klarinetten, hobo, fagot, hoorn, saxen, trombones, euphoniums, trompetten en slagwerk eenmaal zijn ingepakt, zijn er voor de liefhebbers nog poffertjes, pastasalade en wijn.

Wondertje

Voor de muzikanten die na het zonnige concert een koel glas witte wijn denken aan te pakken, wacht een wonderbaarlijke verrassing: de inhoud van sommige flessen is veranderd in witte glühwein…

Geralda Jurriaans
Miriam van der Pol