Wanneer uit noten daadwerkelijk muziek ontstaat

Et voilà, plotseling is het daar: dat je ne sais quoi, dat wonderbaarlijke verschijnsel dat alles op zijn plaats valt en dat de noten waar je al die tijd op gerepeteerd hebt, plotseling echt muziek worden.

Dat gebeurde vrijdagavond 6 mei 2022 toen de Westerharmonie voor het eerst repeteerde met soliste Sterre Konijn. Het plan om een concert met Franse muziek te geven, waarbij Sterre een aantal chansons zou zingen, ontstond drie jaar geleden.  Maar vanwege de corona-maatregelen werd het concert in juni 2020 uitgesteld, eerst naar oktober 2020 en vervolgens naar juni 2021, maar ook die optredens moesten worden afgeblazen

Puzzelstukjes

In januari 2022 zette het orkest de muziekstukken opnieuw op de lessenaar. Maar als een orkest Franse chansons repeteert zonder solist, dan klinken begeleidingspartijen fragmentarisch. Sommige muzikanten missen “puzzelstukjes”  en horen niet goed waar de muziek heen gaat. Maar op die eerste vrijdagrepetitie met Sterre was daar plotseling dat magische moment dat er muziek ontstond. Het orkest raakte bezield en de positieve energie was alom aanwezig. De orkestleden zaten op het puntje van hun stoel, en zagen hoezeer dirigent Rob van der Sterren in zijn element was. In één klap werd duidelijk waar de muzikanten naar toe moesten werken en dat lukte wonderwel. Zo goed zelfs, dat het orkest een sneak preview van een paar chansons aandurfde tijdens het Bevrijdingsconcert op het Dorpsplein in het oude dorpje Sloten bij Amsterdam op zondag 8 mei 2022.

Franse muziek met soep en poffertjes

Er werd vooraf gesleept met versterkers, een contrabas en een piano, wat voor de WesterHarmonie niet zo gebruikelijk is. Maar daarna werd het publiek verrast met een bijzonder optreden.  Alles werkte mee om drie chansons en andere Franse muziek lekker te laten swingen: het was prachtig weer met zon en weinig wind, en de Dorpsraad van Sloten zorgde in de pauze voor poffertjes en soep. Een heerlijke try-out waarbij weer écht muziek werd gemaakt. En dit was nog slechts een voorproefje van het ‘echte’ concert Café des Étoiles op 26 juni 2022 in de Kompaszaal in Amsterdam! Wij hebben er zin in, jij ook?

Kaarten voor Café des Étoiles

Wil je er op zondagavond 26 juni ook bij zijn, in de Kompaszaal in Amsterdam? Klik dan op Café des Étoiles en lees hoe je aan kaarten komt.

Geralda Jurriaans – Helle
Miriam van der Pol