Gandalf

Gandalf Rob dirigent Westerharmonie

Een toverende dirigent of een dirigerende tovenaar? Alles is mogelijk bij de Westerharmonie in Amsterdam! Laat je meenemen in het verhaal van ‘In de ban van de Ring’!

Wanneer Gandalf met zijn staf zwaait, zorgt hij voor vuurwerk en ander vermaak. Maar intussen doet deze tovenaar, een van de hoofdpersonen in Tolkiens boek ‘In de ban van de Ring’, stilletjes onderzoek naar de Ring en ziet hij het onheil naderen. Om de Ring te vernietigen en het Kwaad te overwinnen stelt hij een Genootschap samen: een “club” van leden uit verschillende volkeren. In het verhaal speelt elk lid een eigen rol. Gandalf leidt hen veilig langs moeilijke wegen en leert hun hoe ze gevaarlijke tegenstanders het hoofd kunnen bieden. Wie het verhaal kent, weet dat de expeditie grote inspanningen vergt van iedereen, maar vooral van Gandalf, die uiteindelijk als een nog groter tovenaar uit deze beproeving tevoorschijn komt.

Gandalf Rob dirigent Westerharmonie

Niet voor niets heeft de componist Johan de Meij het eerste deel van zijn Symphony No. 1 ‘Gandalf’ genoemd. Als je luistert, herken je in het Gandalf-thema een muzikale lijn die vanuit de lagere regionen gestaag oploopt naar een stralende hoogte. Een snelle opzwepende melodie verbeeldt de rit op zijn razendsnelle paard Schaduwvacht.

Bij de Westerharmonie is de rol van Gandalf weggelegd voor Rob van der Sterren. Geen grijze tovenaar met een staf, maar een jonge dirigent met een baton! Met dit stokje voert hij als leider van de expeditie het 115 jarige orkest langs moeilijke passages. Dit alles met vaste hand.

De vergelijking met Tolkiens genootschap gaat nog verder. De muzikanten van de Westerharmonie uit Amsterdam werden door de dirigent namelijk verenigd met die van Eensgezindheid uit Halfweg. En hij voegde daarbij nog vrijwilligers die niet terugdeinzen voor wat muzikaal vuurwerk. Het resultaat: een gezelschap dat – met ups en downs – op weg is naar het uiteindelijke doel van dit avontuur, het jubileumconcert!

Een bónt gezelschap is het zeker. Naast de welbekende instrumenten van de harmonie, zoals de bes-klarinet, basklarinet, fluit en piccolo, hobo’s, fagotten, saxofoons, hoorns, trompetten, trombones, euphoniums en bastuba’s, doen ook exotischer varianten mee. We zien – en horen – ook de es-klarinet, de altklarinet, de althobo en de sopraan saxofoon. Ook het slagwerk is rijk vertegenwoordigd.

Op deze site houden we je op de hoogte van onze avontuurlijke reis. Kom en ervaar zelf het vuurwerk van In de ban van de Ring’ op zondagmiddag 23 juni 2019 in Undercurrent in Amsterdam Noord.

Meer columns lezen?

Lees de hele reeks columns met het thema “the Lord of the Rings” en de Westerharmonie: