De tocht is volbracht

De zomer ging los op zondagmiddag 23 juni 2019! En daarmee ook twee orkesten: de Westerharmonie uit Amsterdam en Muziekvereniging Eensgezindheid uit Halfweg! Op een karakteristieke locatie aan het water, uitkijkend over de skyline van Amsterdam, brachten beide orkesten een indrukwekkende uitvoering van Symfonie Nr. 1, “Lord of the Rings” van Johan de Meij ten gehore. Een meesterwerk voor harmonieorkest.

Zomerhitte en kippenvel

In de uitverkochte zaal volgden zo’n 250 mensen de dappere, en soms ook huiveringwekkende tocht van Gandalf en de andere reisgenoten. De meeslepende muziek, het beeldende verhaal van verteller Ruud Jurriaans en de geprojecteerde illustraties uit de boeken van Tolkien, sleepten het publiek het verhaal in. De combinatie bezorgde menigeen kippenvel, ondanks de zomerhitte.

In het vijfde deel van de symfonie wordt het vredige leven van de hobbits verklankt, die weer zonder gevaar een pint in de kroeg kunnen pakken, nu “het Kwaad” verslagen is. Toch is de gevaarlijke tocht niet vergeten: voor andere hobbits een dankbaar onderwerp voor verhalen en liederen, maar voor Frodo een ervaring waar hij niet van herstelt. De symfonie eindigt dan ook met verstilde muziek met reprises van de muzikale thema’s van Gandalf en de Elfen. Met Frodo vertrekken zij uit deze wereld over de zee naar het westen.

Het project van de Westerharmonie vertoonde hier en daar gelijke trekken met de tocht van de reisgenoten: een klein “clubje” begint aan een enorm avontuur, dat in veler ogen eigenlijk te hoog gegrepen lijkt. Maar ook hier kwam hulp. In ons geval van Muziekvereniging Eensgezindheid, met niet alleen muzikale ondersteuning, maar ook vele praktische oplossingen in een fraai staaltje van harmonieuze en gelijkwaardige samenwerking.

Gandalf

Het avontuur zou echter niet gelukt zijn zonder de bezielende leiding van Rob van der Sterren. Als een ware Gandalf had onze dirigent de visie dit project te entameren en wist hij de twee orkesten tot één geheel te smeden.

Het publiek zag daar een jonge, enthousiaste maestro voor een reusachtig orkest. Wij, de orkestleden, zagen een dirigent die afgelopen jaar in zijn rol gegroeid is, die gefocust het orkest leidde met aandacht voor iedereen en die zijn positieve energie zo op het orkest wist over te brengen, dat ook wij onszelf overstegen. Wat een feest!

En met concert sloot de Westerharmonie de activiteiten rond het 115-jarig jubileum af. In variatie op Tolkien: “het jaar 2019 was een schitterend jaar voor de Westerharmonie, en nog jaren later zou men zeggen na een geslaagd concert: ja, dat was net zoals in 2019!

Meer columns lezen?

Lees de hele reeks columns met het thema “the Lord of the Rings” en de Wester Harmonie: