Lothlórien, elfen bij de Wester Harmonie

Laten we duidelijk zijn: de muzikanten van de Wester Harmonie spelen voor de lol en de repetitie op vrijdagavond geeft ons positieve energie. Er wordt serieus gerepeteerd om uiteindelijk met elkaar groots te presteren. De vele handen die onze repetities en concerten mogelijk maken, hebben wel iets weg van de elfen in Tolkiens boek ‘In de ban van de Ring’.

Aan deze elfen is Lothlórien, het derde deel van de Symphony no. 1 van Johan de Meij gewijd. Daarin hoor je hun betoverende wereld. Met mysterieuze klanken schilderen de fluit, piccolo, klarinet en hobo het sprookjesachtige woud waar vogels kwinkeleren, stroompjes ruisen en groepjes elfen zingend langskomen. Tijdens de onnavolgbare rimpelingen in Galadriëls spiegel klinkt een koraal dat de herinnering oproept aan Gandalf en wordt Frodo – en ook de luisteraar – opgeschrikt door huiveringwekkende visioenen.

Hoe zien die elfen er bij Tolkien uit? Dat zijn geen tere fladderende wezentjes, maar onverschrokken sterke mannen en vrouwen, die in harmonie met de natuur leven en zich inzetten voor alles wat hun dierbaar is. Je hoort en ziet ze niet tot je ze nodig hebt. En dan zijn ze er ook!

En dat geldt dus ook voor onze ‘elfen’ in het orkest. Ze zijn actief waar ze nodig zijn: bij het klaarzetten en opruimen van de stoelen en het slagwerk, elke week weer. En bij concerten zijn er de roadies die met een busje de instrumenten vervoeren. Anderen zorgen dat de juiste muziek besteld en uitgedeeld wordt, of onderhouden instrumenten en lessenaars.

Moerassen doorkruisen hoeven wij niet zoals de reisgenoten in het muziekstuk, al komen de orkestleden vanuit alle hoeken van Amsterdam en zelfs van ver daarbuiten. Leden, voor wie de reis naar de repetitieruimte in Slotervaart te zwaar is, worden opgehaald.

De elfen bij Tolkien gaven de reisgenoten lembas mee voor onderweg. Dit brood gaf hen energie op zware momenten. Ook bij de Wester Harmonie zorgen we goed voor de inwendige mens. Niet alleen op repetities maar ook bij onze concerten met onze zelfgebakken taarten en andere heerlijkheden.

Proef onze lembas en ontmoet en beluister de elfen van de Wester Harmonie én muziekvereniging Eensgezindheid tijdens ons jubileumconcert op 23 juni 2019 (en andere concerten) en ervaar dat een harmonie meer is dan muziek alleen, dat ieder bijdraagt en daarvoor heel wat terugkrijgt.

Meer columns lezen?

Lees de hele reeks columns met het thema “the Lord of the Rings” en de Westerharmonie: